Regenaracja DPF to inaczej czyszczenie filtra cząsteczek stałych. Ten filtr jest montowany w układzie wydechowym pojazdu , który jest napędzany wysokoprężnym silnikiem. Stąd właśnie wzięła się jego nazwa, pochodzi od angielskiego skrótu „diesel particulate filter”. Co interesujące, od jakiegoś czasu, także auta benzynowe są zaopatrywane w tego typu filtry.

 

W miarę rosnącego przebiegu omawiany filtr po trochu ulega zapchaniu. Poza przejechanymi kilometrami na okres po którym filtr wymaga regeneracji mają wpływ także inne czynniki. To między innymi jakość paliwa, styl naszej jazdy, a przede wszystkim stan techniczny naszego pojazdu. Wiele DPF-ów posiada tryb tzw. regeneracji pasywnej czyli samooczyszczania. Lecz niestety, nawet tego rodzaju urządzenie prędzej czy później będzie wymagało wymiany albo poddania zabiegowi oczyszczenia. Oczywiście regeneracja filtra cząsteczek stałych częstokroć jest lepszą opcją, a co ważne znacznie tańszą. Kupienie całkiem nowego podzespołu to wydatek rzędu paru tysięcy pln. Powinniśmy przestrzec przed całkowitym demontażem, ponieważ wtedy samochód przestaje spełniać standardy emisji spalin, a za to grozi horrendalny mandat, a nawet zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.

 

Istnieją 2 podstawowe metody oczyszczania DPF-a. Ultradźwiękowa, o potwierdzonej skuteczności, ale związane jest z nią ryzyko uszkodzenia podzespołu. Metoda hydrodynamiczna, znacznie dokładniejsza a także bezpieczniejsza, a więc zalecana przez znaczącą większość specjalistów. W obydwu przypadkach koszty wynoszą max kilkaset pln. Tylko w przypadku ciężarówek sięgają tysiąca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *